Marek Prokop – rozhovor

1. Dobrý den, Marku. Napsal jste knihu o CSS, do jaké míry dnes sledujete webové standardy a jejich vývoj?

Zajímá mne všechno, ale času je málo, takže se snažím sledovat jen ty webové standardy, které již mají nějaké praktické uplatnění.

2. Jak moc velká věda je SEO? Tak trochu žiji v domnění, že na kvalitní SEO stačí výborná slovní zásoba a dobré vyjadřovací schopnosti.

Výborná slovní zásoba a vyjadřovací schopnosti stačí pro psaní textů, což je nepochybně velmi důležitá část SEO. Není to ale část jediná. Kromě toho musíte např. vědět, o čem psát a jak obsah strukturovat, a to už je jednak marketing (co chtějí lidé číst) a jednak informační architektura (jak a v jakém členění to chtějí číst).

Ta pravá věda v plném slova smyslu ovšem spočívá v odhalování toho, jak se lidé na Webu chovají – jaké informace hledají, kde a jak je hledají, proč na něco odkazují a na něco ne atd. V tomto poznávání jsme teprve na začátku a přitom se jedná o to nejdůležitější, co ovlivňuje úspěch v SEO nejvíc.

3. Dnes nabízí SEO služby kdekdo. Má potenciální zákazník nějakou šanci poznat SEO šarlatány?

Potenciální zákazník může poznat SEO šarlatány, ale jako ve všem, není to zadarmo. Chce-li si dobře vybrat, měl by si o SEO něco nastudovat (třeba mé školení SEO pro marketéry a vedoucí projektů je na to ideální 

 a měl by si pečlivě prověřovat reference jednotlivých kandidátů.

Základ ale je, že zná skutečné možnosti SEO a ujasní si své cíle. Klient, který přijde za SEO konzultantem s tím, že chce být první na slovo „bazény“ a nic jiného ho nezajímá, je předem odsouzen k neúspěchu. Solidní firma ho pošle domů a zbudou na něj jen ty nesolidní.

4. Lze dát zákazníkovi/zákaznici před, nebo po optimalizaci (SEO) webu nějaké záruky? Vyžadují je zákazníci/zákaznice? Jak se toto vlastně řeší?

V poměrně široce uznávaném SEO Code of Ethics Bruce Claye se píše:

„No SEO practitioner will set unreasonable client expectations.“

Já si to vykládám tak, že dávat klientovi záruky na dosažené pozice je neetické a sám jsem to také nikdy nedělal. Žádný SEO konzultant totiž nemůže zaručit určitou pozici na určitý dotaz v určitém vyhledavači. Na druhou stranu mám rád výkonové modely odměňování, kdy jsem placen za dosažený výsledek, např. za počet získaných objednávek z webu apod.

SEO je totiž ve své podstatě hra s pravděpodobností. Máte-li jeden dobrý tip na jednoho koně, možná vyhrajete, ale stále to z neúnosně velké části ponecháváte náhodě. Pokud ale máte tisíc dobrých tipů a sázky správně namixujete, prostor pro náhodu významně zúžíte. Je to podobné třeba optimalizaci portfolia akcií nebo pojistné matematice.

5. Je opravdu lepší být ve výsledcích vyhledávání na prvním místě, než třeba na třetím či pátém? Osobně, když něco hledám, otevřu několik odkazů z první stránky v prohlížeči do „tabů“ a pak zkoumám jednotlivé stránky. To, jestli byla daná stránka první nebo třetí, příliš neřeším.

Hodně záleží na typu dotazu. U některých typů dotazů (např. spíše navigačního charakteru) se na první pozici kliká výrazně víc než na pozice další . U jiných typů dotazů (třeba rešeršních) na pozici záleží mnohem méně. V každém případě je pozice jen jedním z faktorů, které ovlivňují viditelnost a míru prokliku odkazu ve výsledcích hledání. Mezi další patří titulek, úryvek a v Seznamu i screenshot.

Další věc jsou náklady potřebné k dosažení určité pozice. Má-li třeba třetí pozice třikrát menší míru prokliku než první, ale k jejímu dosažení mi stačily pětkrát menší náklady, může být ve skutečnosti obchodně výhodnější.

6. Pokud spojením Yahoo a Microsoftu vznikne alespoň trochu konkurenceschopný vyhledávač pro Google, mohlo by se stát, že postupy, které web ve výsledcích vyhledávání posunou v Googlu nahoru, tak ten samý web v Bingu posadí dolů?

Na úrovni jednotlivých, dílčích technik to je možné. Na úrovni komplexního SEO je to krajině nepravděpodobné. Jinými slovy věřím, že vždy bude možné najít tak vyváženou kombinaci metod, která bude přibližně stejně dobře pokrývat všechny způsoby, jakými lidé na internetu vyhledávají, a to dokonce i když nepoužijí žádný fulltextový vyhledavač.

7. Mohou se vyhledávače do budoucna nějak výrazně technologicky posunout vpřed? Dokážou být jednou opravdu „inteligentní“?

Nevím, zda mohou být opravdu inteligentní, ale rozhodně mohou být lepší. Třeba Google už umí hledat docela dobře, pokud správně pochopí dotaz a pozná, co má hledat. Právě v porozumění dotazu je ale stále spíše na začátku, byť už dlouho usiluje o zlepšení.

Mimochodem, myslím si, že porozumění dotazu není jen čistě algoritmický problém. Vidím zde veliký prostor pro designéry GUI a specialisty na HCI (human-computer interaction) všeobecně. Je možné, že se o další revoluční skok v kvalitě vyhledavačů zaslouží člověk, který bude profesně blíže spíše grafikovi a psychologovi než programátorovi a matematikovi.

Jiří Šarišský