Zpět na přehled rozhovorů

Dušan Janovský (Yuhů) – rozhovor 5. 8. 2009 St 19.47

Autor stránek Jak psát web a vedoucí produktového týmu vyhledávání v Seznamu – Yuhů, Dušan Janovský.
1. Co Tě přivedlo k webdesignu? Nemám teď na mysli k napsání Jak psát web, ale k webdesignu jako takovému.
Potřeboval jsem komunikovat se spoustou lidí při organizaci her. Webové stránky a emaily to hodně usnadňovaly. Neměl jsem tenkrát vůbec žádné peníze, o to to bylo zajímavější.
2. Sbírat tenkrát informace muselo být obtížné. Co tě motivovalo se tvorbě www dále věnovat?
Právě to, že sbírání informací bylo obtížné. Nemyslím si ostatně, že by se situace nějak zvlášť změnila, sbírání informací je i dnes v oblasti webdesignu věc dost složitá. Jediný rozdíl je ten, že dnes jsou kvalitnější prohlížeče a levnější připojení. Chtěl jsem se v tom tenkrát vyznat sám a usnadnit to i dalším lidem. Celý můj zájem o webdesign je jenom moje snaha naučit se dělat stránky. Že to zároveň píšu na web, je jenom boční produkt. Ve skutečnosti se totiž o webdesign zas tak moc nezajímám.
3. Předpokládám, že když jsi začal s psaním Jak psát web, nebyla návštěvnost stránek vysoká jako teď. Jakou jsi měl motivaci pro psaní dalšího obsahu?
Tím skoro naznačuješ, jako kdyby návštěvnost byla nějakou motivací. Jasně, pozorovat rostoucí grafy návštěvnosti je zábava, ale není to motivace.
4. Nic jednoduchého to určitě nebylo a nejspíše Tě napadlo s tím několikrát seknout (mě tedy ano). Co bylo tedy hnacím motorem, měl jsi nějaký cíl, kterého jsi chtěl dosáhnout?
Může to znít hloupě, ale já chci prostě pomáhat lidem. V první fázi jsem chtěl pomoct sobě, chtěl jsem si utřídit myšlenky a pomoct některým konkrétním kamarádům. Potom jsem chtěl udělat něco, co by bylo užitečnější i pro víc lidí, tak vznikal soupis HTML nebo helpka na FrontPage. V další fázi už jsem se chtěl jenom zbavit častých dotazů, a tak vznikaly stánky na téma, na která se lidé často ptali.

Někteří lidé chtějí napřed vydělat peníze, nakrmit si ego, zajistit se. Teprve potom řeší smysl toho všeho. Pro mě bylo smyslem pomáhání lidem a abych ho provozoval, nemusel jsem být zajištěný nebo slavný.
5. Hloupě to určitě nezní, ale já budu ještě trochu rýpat. Vytvoření takového webu stálo obrovské úsilí. Psal jsi, že Ti o návštěvnost nešlo, že chceš pomáhat lidem. Psal bys však dál, kdyby na web chodilo třeba jen 50 lidí denně?
No to ne. Pak by bylo zřejmé, že se snažím pomáhat malému počtu lidí a svoje úsilí bych přenesl tam, kde by mělo větší mezní užitek.
6. Jelikož je JPW nyní velmi navštěvovaný web, zeptám se na inzerenty. Je o reklamu na takto zaměřeném webu velký zájem?"
Zájem je celkem velký, hlavně u hostingů. Já mám reklamu na JPW relativně dražší než jsou jiné srovnatelné plochy na jiných serverech. Pro mě výhodnější prodávat malé množství reklamy dráž, než je trh. Sice se na tom tolik nevydělá, ale mám čistý web, což je pro mě samo o sobě velká hodnota.
7. A jak s prohlížeči? Stále vycházejí nové verze, objevil se Google Chrome. Plánuješ doplňovat informace, co a jak (ne)funguje i v aktuálních verzích prohlížečů? Má to vůbec cenu?
Právě že teď to cenu podle mě moc nemá. Zásadní otázka je, kam se bude posouvat Internet Explorer. Jednak tady stále máme něco kolem 15 % přístupů z IE šestky. Ale ani potom, co IE6 vymizí, se situace kolem podpory různých věcí zásadně neposune. Budeme moci začít spoléhat na min-width a max-width, což bude bezva. Budeme moci používat běžně poloprůhledné png. Ale jinak v zásadě nic nového IE7 a IE8 nepřináší. V IE 8 se bude moct přestat hackovat, ale to nastane tak za 3 roky s odchodem IE 7. Mnohem veselejší je to samozřejmě v javascriptu, ale ten jsem nestíhal sledovat ani dříve.

Pro mě z toho vyplývají dvě možnosti. Buďto budu trávit hodně času sledováním různých změn a průběžně stránky nesoustředěně aktualizovat, nebo si na to prostě jednou, až bude rozšíření IE6 opravdu malé, na týden sednu. Zatím plánuju druhou možnost.

Můj názor je, že prohlížeče pomalu ztrácejí důležitost. V době, kdy byl web mladý, bylo nesmírně důležité, co který prohlížeč podporuje, protože těžiště logiky webu spočívalo v HTML. Postupem času ale vývojáři prohlížečů (hlavně díky své zřejmé snaze nedohodnout se) házeli autorům webů klacky pod nohy tím víc, že je donutili posunout logiku webů na servery a do redakčních systémů. Jestli dneska prohlížeče vymýšlejí krásné nové funkce, je to už štěkání psů na ujíždějící vlak. Autoři už mají své nádobíčko v serverových technologiích a nové funkce prohlížečů vlastně nepotřebují.
8. Co znamená „Soumrak patičkářů“? Zaregistroval jsem to v souvislosti se Seznamem, ale vlastně vůbec nevím, co si pod tím představit. Mohl bys k tomu říct něco více; pokud se to tedy Seznamu vůbec týká?
Dlouhodobý posun je, že odkazové lišty i odkazy samé ztrácejí svou váhu. Nyní navíc dochází ke zlomu, kdy si může web odkazováním ještě navíc uškodit. Z dlouhodobého hlediska vždycky platí pravidlo, že co je dobré pro uživatele, to je dobré pro vyhledávač. Pokud je uživatel z webu odkazem směřován na jiný nesouvisející nebo dokonce podvodný web, není to dobré pro uživatele, takže to není dobré ani pro vyhledávač.
9. Vrátím se ještě k JPW, konkrétně k diskusi. Pokud se podívám na diskusi před několika lety a diskusi nyní, vidím tam pokles úrovně. Čím myslíš, že je tento trend způsoben? Internet je přeci rychlejší, cesta k informacím snadnější. Lidé by přeci měli umět víc.
Ten trend je způsoben tím, že na diskusi nemám čas a zároveň jsem ji nikomu pořádně nesvěřil. V začátcích diskuse jsem tam chodil několikrát denně a věnoval se každému dotazu. Teď tam chodím málo a spoléhám na současné moderátory. Pouze platím hosting. Při takovém režimu je zázrak, že to má ještě vůbec nějakou úroveň. Pro mě vždycky měla diskuse jenom jeden hlavní cíl: zbavit se dotazů, aniž bych tazatele nechával úplně na suchu. To se v podstatě podařilo. Vím, že i teď zůstávají některé dotazy nezodpovězené, to i je nejlepší stav, jakého jsem schopen dosáhnout. Můj den má jenom 24 hodin a pokud se chci věnovat i jiným věcem (hlavně práci v Seznamu), nezbývá mi, než se se současným stavem smířit.
10. Dnes se hojně tvoří MFA weby, avšak je nějaký český projekt, který Tě poslední dobou zaujal?
Z českých projektů v poslední době vlastně nic. Spíš dlouhodobě obdivuju lidi, kteří se starají o hodnotné obsahové weby, jako je třeba valka.cz, osel.cz nebo jakpodnikat.cz. Celkem slušnou úroveň na čtení má komerční partners.cz. Jinak mám v oblíbených samé zahraniční weby, což ale neznamená, že české projekty nemají úroveň. Zejména stránky hospod nebo některých firem se za poslední roky znatelně zkvalitnily. A i v mnohých českých e-shopech se nakupuje mnohem snáze než před lety.
11. Co by Yuhů vzkázal začínajícím webdesignerům?
To závisí na tom, co to znamená webdesign. Jestliže webdesignem myslíš vzhled, tak bych začínajícím vzhledařům vyslal varování, že se webdesign z někdejší dobrodružné a kreativní činnosti změnil na řemeslo. Má sice zlaté dno, ale je to jenom řemeslo. Ať se koukají, co dělá Pixy, to je velmi inspirující. Pokud webdesignem myslíš obecně návrh webů, tak bych začínajícím návrhářům vzkázal, že tam to ještě bude velmi dobrodružné. Měli by pozorně číst Marka Prokopa. Ten přemýšlí vždycky tak 4 roky dopředu (což často znamená „příliš dopředu“).
12. Děkuji za rozhovor a přeji hodně štestí.
Děkuju za podněté dotazy, ať se daří!

Spojení

Sledování

RSS ikona Twitter ikona
Pěstujeme web on Facebook

Další z dílny Pěstujeme web

Podpora webu

Pokud se Vám rozhovory líbí, můžete na ně odkázat nebo o nich napsat na svém webu. Děkuji.

 

TOPlist