Zpět na přehled rozhovorů
- 1. Dobrý den, Honzo. Pokud se podívám na Vaše portfolio, působí na mě tak trochu
tajemně – chybí například, co přesně nabízíte, co nenabízíte,
ceník. Má to nějaký důvod? Nemyslíte, že tak můžete přicházet
o potenciální zákazníky/zákaznice?
- Dobrý den, Petře. Přiznám se, že jsem přes portfolio za těch 5 let
freelancerování získal velmi málo zákazníků. Už jsem měl verzi pro
odpuzování poptávky, ale i verzi, kdy jsem se snažil vše vysvětlovat.
Portfolio mám koncipováno tak, abych mohl odkazovat potenciální zákazníky
na své reference. Ale to spíše teoreticky. Mám několik stálých klientů,
kteří moji práci prodávají koncovým zákazníkům a další aktivně
nesháním.
Ceník na webu neuvádím záměrně. Je obtížné prodávat variabilní práci
za pomyslnou fixní cenu, pokud ji od začátku nenadsadíte, nebo neděláte
typizované projekty.
Zákazníkům jsem rovněž schopen většinu činností spojených s webem
zprostředkovat, ale pak se bavíme ve firemních cenách… tj. není možné
dopředu určit, kolik bude služba stát, a tak nedávám falešná
vodítka.
- 2. Jakou roli obecně hraje webdesignerovo portfolio při získávání
klienta? Připadá mi, že případní zákazníci/zákaznice podle portfolií
moc nevybírají; že portfolio je až druhořadý způsob získání klienta.
Jaká je Vaše zkušenost (postřeh)?
- Záleží na strategii, kterou webdesigner zvolí pro svou obživu a svoji
vlastní propagaci, což by se dalo rozvést na samostatnou sérii článků.
Portfolio může hrát roli klíčovou při získávání strategických
partnerů a tvorbě reputace pro zisk klientů díky osobnímu doporučení.
Přes portfolio mi chodí především poptávky od menších firem, které
chtějí web, ale povětšinou nemají žádné smysluplné podklady. Navrhnu
jim počáteční analýzu… z jejíchž potenciálních přínosů jsou
nadšení… a spolupráce většinou končí na ceně.
Získávání větších klientů z mého pohledu probíhá především přes
obchodníky, takže vám freelance portfolio nepomůže.
- 3. Jak dlouho Vám trvá vytvořit nový design? Dokážete sednout a
takříkajíc z fleku vytvořit design, nebo občas trvá, než Vás
políbí Múza?
- To je případ od případu. Obecně pro mě funguje, že čím mám více
podkladů a času, tím lépe mi jde práce od ruky a design hlavní strany webu
pak bývá otázkou desítky hodin. V případě potřeby mohu design
i vytlačit přímou komunikací řitního otvoru s Photoshopem do druhého
dne… ale výsledky takovéto komunikace pak v mém portfoliu nenajdete. Při
tvorbě designu je pro mě klíčový časový odstup od práce před vlastní
prezentací výsledku klientovi.
- 4. Kolik designů předáváte klientovi – děláte více variant?
- Jeden. Tedy ideálně jeden. Jestliže klient nemá grafický manuál, tak
předávám jeden design, ale v případě nespokojenosti klienta přidám
několik barevných variant. Jednou jsme se dostali k 25 různým barevným
schematům homepage. Ale klient si nakonec vybral, práci zaplatil a stále
ještě spolupracujeme.
- 5. Dokážete pracovat na zakázce, o které má zákazník jasnou
představu, od níž nechce ustoupit, avšak tato představa jde zcela proti
Vašemu vkusu?
- Aktuálně si nevybavuji zkušenost tohoto typu. Měl jsem pár zákazníků
s jasnou představou a požadavky, ale vždycky jde o komunikaci mezi
webdesignerem a klientem. I zdánlivě neřešitelná přání se dají
vykomunikovat k oboustranné spokojenosti. Nejhorší bývá, když má klient
kontakt s někým, kdo kdysi pár webů vyrobil, ale pak se začal věnovat
něčemu jinému a jediné, co si reálně z webdesignu zapamatoval, jsou urban
legends…

- 6. Jak moc design ovlivňuje úspěšnost stránek? Narážím na to, co
napsal Plaváček
(část odpovědi na otázku číslo 6), cituji: „Takže myslím, že
webdesign se zase tak moc nezmění. Zůstane tím, čí je dnes. Platformou,
která má za úkol podat návštěvníkovi zajímavé informace v grafickém
hávu, který obyčejný uživatel stejně nikdy neocení. Dokonce ani
nepostřehne. Protože on hledá informaci, nikoliv vzhled.“
- Úspěšnost… úspěšnost. Jednou jsem se dočetl, že použitelnost
webových stránek ovlivňuje vnímání brandu klienta. A jsem přesvědčen,
že totéž platí pro jejich vzhled.
Design má vliv zapamatovatelnost webu pro klienty a jejich potřebu opakované
interakce s webem (čti – když si web nezapamatuji s kladným pocitem, tak
už po něm podruhé ze své vlastní iniciativy nepátrám, ale tento pocit
není tvořen jen designem). Design ovlivňuje důvěryhodnost webu a tím
pádem i jeho celkovou přesvědčivost.
Opačný extrém je situace, kdy hledám nějakou informaci a potřebuji ji
najít – v takovém případě je mi vzhled šumák. Stejně tak raději
nakupuji v eshopu, který má propracovaný design, ale vzhled není nutnou
podmínkou nákupu.
Btw. uživatel je důležitý… ale klient také… a jestliže klient chce za
své peníze kvalitní a propracovaný design, kdo jsem já, abych mu v tom
bránil?
Ač budou
lidé na jeho webu „jen hledat informace“…
Nemám žádnou studii, která by dokazovala, že designově propracovaný web
je obecně úspěšnější. Spíš jde o to, že „úspěch“ se dá
hodnotit v mnoha rovinách, a kdyby měl vzhled webu jen podporovat kladné
vnímání značky klienta u zákazníků, tak je to pro mě i mé klienty
dostatečný důvod pro jeho kvalitní grafické ztvárnění.
Koneckonců – kdyby design nehrál žádnou roli, tak by za něj zákazníci
nebyli ochotni zaplatit (mluvím o společnostech se stamilionovými obraty,
které mají peníze na kvalitní web a standardně dělají uživatelské
testování designu kampaní, produktových obalů či webů na reálných
zákaznících, nikoliv o truhláři Lojzovi z Horní Dolní).
- 7. Jak moc se liší český a zahraniční webdesign (co se
grafiky týká)?
- Na západě i na východě od nás najdete skvělé i mizerné
webdesignery… zatímco u nás… najdete taky skvělé i mizerné
webdesignery. Při hledání těch lepších se stačí podívat na některé
práce na CSS Revue a srovnat je s těmi
na unmatched.style či CSS Manii. Webdesignerů venku je víc, takže
jejich prací je taky víc, ale kvalitativně jsou srovnatelné.
- 8. Kde se vidíte za několik let? Dá se vůbec u webdesignu (grafiky,
kódování) vydržet až do důchodu?
- Vybuduji nějakou skvělou webovou službu, prodám ji Googlu a stanu se
profesionálním milionářem. Teď ještě najít nápad na tu službu
…
- 9. Již tradiční otázka. Vzkázal byste něco začínajícím
webdesignerům?
- Čtěte knihy… o typografii, webdesignu, grafickém designu, produktovém
designu, designu a pak nějaké úplně nedesignové, aby vám design nelezl
i ušima… ale čtěte knihy. Jejich autoři se nad svými výtvory
zamýšleli mnohem více, než béčkoví blogggeři nad svými úvahami a dojmy
či twííteři nad svými výkřiky do tmy.
- 10. Děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí.
- Také děkuji a přeji hodně dalších rozhovorů.
