- 1. Dobrý den, Jirko. Odkud jste převážně sbíral informace při svých
grafických začátcích; z čeho jste se učil?
- Dobrý den, Petře. Úplně první informace jsem čerpal ze seriálu
Začínáme s Photoshopem na serveru grafika.cz. Tenkrát jsem si ho stahoval ve
škole na diskety a učil se večer na koleji. Opravdu hodně mi v začátcích
taky pomohl kolega Jirka Mašek se studia Quatrodesign, za což mu patří
velký dík. No a roční kurz Interaktivní Design na Institutu Digitálních
Médií mi taky hodně dal.
- 2. Je na dnešním trhu nějaká kniha, kterou byste doporučil těm,
kteří to myslí s webovou grafikou vážně?
- Z česky psaných určitě Krugovo Nenuťte uživatele
přemýšlet, to je pro začínající webové grafiky něco jako povinná
četba. Nielsenova Použitelnost
domovských stránek je staršího data, ale pořád aktuální. Co se
týče grafického designu samotného, pak se mi velmi líbí kniha Grafický Design od
Timothyho Samary.
Co se anglického jazyka týče, přiznám se, že jsem líný číst
rozsáhlejší publikace v angličtině. Líbí se mi Sexy Web Design od
Elliota J. Stockse. V plánu mám pořídit si knihy Submit now: Designing
Persuasive Websites a Communicating Design: Developing Web Site Documentation
for Design and Planning. Dobré tipy na knihy dává Filosof.
Až si přečte, že dává dobré tipy na knihy, třeba napíše článek. 
Z online zdrojů nesmím opomenout Smashingmagazine.com a Behance.net.
- 3. Neláká Vás napsat něco svého?
- Když jsem byl kluk, chtěl jsem psát dobrodružné knihy jako psali Jack
London a Jaroslav Foglar. Pustá zasněžená pláň, psí spřežení, vytí
vlků a dva osamělí chlapci snažící se rozdělat oheň za pomoci vlhkého
chrastí a březové kůry. Později jsem dosáhl slušné úrovně epigonství
pánů Šimka a Grossmana. Myslím, že kdyby si pánové přečetli některou
z mých slohových prací, rotovali by v hrobech.
Knihu o webdesignu mě napsat neláká. Jednoduše si myslím, že na to nemám
potřebné znalosti a byl z toho paskvil, za který bych se po čase
styděl.
- 4. Berete při tvorbě grafického návrhu ohled na jeho následné
kódování, nebo zastáváte názor, že „dobrý kodér
nakóduje vše“?
- Pokud jde něco udělat jednodušeji, udělám to jednodušeji, nechci
kodérům zbytečně přidělávat práci. Ale dobrý kodér samozřejmě
nakóduje vše a ještě k tomu na pixel přesně.

- 5. Co Vy a Flash?
- Zvládám rozhýbat bannery, tam končí moje dovednost. Docela často se
chodím pokochat na FWA.com. Ti největší kreativní machři asi dřív nebo
pozdějí u flashových KPZetek (Via Jan Janča, Cognito: KPZ = Krásné,
pomalé, zmatené) skončí, protože u klasického obsahového webu je míra
kreativity omezená.
- 6. Je nutné mít výraznější grafický talent, aby člověk mohl být
dobrým webovým grafikem, nebo stačí mít alespoň základní grafický cit a
ostatní se dá naučit?
- Talent je určitě výhoda, je to taková předsunutá startovní čára.
Bez talentu člověk začne dosahovat uspokojivých výsledků až za velmi
dlouho a to je pro většinu lidí dost frustrující.
Pro mě je definice talentu taková, že člověk by se měl vždycky
s odstupem podívat na svoji práci, uvědomit si její nedostatky a poučit se
z nich. Měl by být schopen učit se i z toho, co udělali ostatní a
pokusit se posunout to někam dál. Ale v momentě, kdy se nějaký prvek
dostane do článku Nejlepší trendy roku XXXX, je na čase s jeho
používáním přestat, protože pak to bude všude. 
- 7. V jiném
rozhovoru jste říkal, že přes své portfolio příliš klientů
nezískáváte. Jaký je tedy hlavní zdroj Vašich zakázek?
- To by mě taky zajímalo. Ale pořád nejvíc je to to portfolio. Když vám
z galerií přijde 10 000 lidí, tak se přeci jenom nějaké promile ozve.
V tom rozhovoru jsem tedy měl na mysli spíš mizerný konverzní poměr, ale
taky všechno nezměříte konverzemi.
- 8. Jak řešíte zakázky, u kterých přichází do konfliktu klientův a
Váš vkus?
- Samozřejmě se mi líp spolupracuje s klienty, kteří mi do toho moc
nekecají (a když už, tak věcně). Pokud k nějakému nesouladu dojde,
vždycky řeknu svůj názor, ale konečné slovo má klient. Konec konců mě
platí za práci pro něj a ne za mou vlastní grafickou masturbaci.
Několikrát se mi stalo, že klientův návrh design opravdu vylepšil. Vemte
si, že dobrý klient zná svůj produkt a ví, jací lidé ho kupují a co je
pro ně přesvědčivé, takže od klientů se můžete i něco naučit.
Jsou samozřejmě i klienti, se kterými rozumná dohoda není. Časem už
takové typy člověk tak nějak podvědomě pozná podle prvního, druhého
mailu a je lepší se jim vyhnout.
- 9. Jak velká konkurence je mezi grafiky freelancery u nás?
- Mám pocit, že dobrých, časově dostupných a zároveň spolehlivých
lidí je pořád málo. Sám třeba vím, že dodržování termínů je pro mě
často docela problém, zejména u věcí, které dělám víceméně jen pro
peníze. Když člověk dospěje do takového stádia, je na čase zvolnit nebo
si dát úplně pauzu.
Konkurenty beru spíš jako kolegy, však mám mezi nimi docela dost kamarádů.
Nějaký konkurenční boj mi přijde zbytečný, když si můžeme
pomáhat.
- 10. Na stejnou otázku jsem se ptal i Plaváčka
(otázka číslo 4). Je tvorba designů zdarma dobrým způsobem získávání
referencí? Narážím na to, zda si na práci pro klienta, která je zdarma,
dám toliko záležet. Případně, zda toho klient nebude využívat.
Co byste radil začínajícím webdesignerům, kteří na sebe chtějí
upozornit?
- Podle mého názoru by měla být odměna adekvátní zkušenostem. I kdyby
to bylo pár stovek nebo čokoláda za vizitku pro maminku, pořád má
i začátečníkova práce alespoň základní hodnotu a člověk by se neměl
nechat zneužívat. Pro práci zdarma jsem u nekomerčních charitativních
projektů. Ale jen pokud má člověk opravdový zájem o danou věc a pracuje
na ní ze svého přesvědčení, jinak na takovou práci zanevře.
Začínajícím webdesignerům bych poradil, aby nečekali, až jim do náruče
spadnou skvělé projekty, ale snažili se takové projekty vytvářet.
Kvalitní práce je ten nejlepší a nejpřirozenější způsob, jak na sebe
upozornit.
- 11. Jak moc velkou důležitost přikládáte designu webu? V již
zmíněném rozhovoru psal Plaváček, cituji: „Takže myslím, že
webdesign se zase tak moc nezmění. Zůstane tím, čí je dnes. Platformou,
která má za úkol podat návštěvníkovi zajímavé informace v grafickém
hávu, který obyčejný uživatel stejně nikdy neocení. Dokonce ani
nepostřehne. Protože on hledá informaci, nikoliv vzhled.“
Co na to říkáte?
- Plaváčkův názor se mi líbí. Zejména začínajícím grafikům může
otevřít oči, protože se většinou soustředí na formu, aby hlavně grafika
vypadala co nejlíp, ale předávanou informaci už považují za druhotnou.
V současné době je design webu hodně široký pojem. Vše od první
myšlenky po poslední řádku kódu je vlastně design webu a tvůrci se čím
dál tím víc specializují. Ve velkých firmách pracují experti na
použitelnost, weboví architekti, analytici, grafici, copywriteři, flashaři,
kodéři, programátoři, … Ti všichni se dneska mohou podílet na jednom
webu.
Stejně tak je diverzifikován i web samotný. Už nestačí říct webová
stránka, aby bylo jasné, o co jde. Je to zpravodajský portál, e-shop,
katalog, vyhledávač, blog, webaplikace, firemní prezentace, microsite, …?
Každý z těchto webů má zcela odlišný účel, proces tvorby, cílovou
skupinu i spektrum zapojených lidí.
Z toho vyplývá odpověď na otázku: U každého webu má grafika naprosto
odlišnou prioritu. Jako zadavatel bych si priorit jednotlivých aspektů webu
měl být vědom a podle toho rozmýšlet rozložení investic.
V každém případě je ale web vizuální médium a způsobem předání
informace je právě grafický design. Ten většina lidí chápe jako ikonky,
barevné plochy, tlačítka, obrázky, …
Ale já chápu grafický design jako celé uživatelské rozhraní, tedy jak web
vypadá na povrchu, jak se s ním pracuje, co dělá ten který prvek, kam vede
jaký odkaz a jak jsou jednotlivé stránky provázané. Pokud člověk pracuje
na volné noze, nemá vždy vzorové podklady a musí tedy přemýšlet nad
celým front-endem, protože nikdo jiný to za něj nevymyslí.
Grafickým designem v tomto slova smyslu je tedy i stránka „bez stylu“,
i když ve skutečnosti je to taková základní grafická šablona (Pořád je
na ní barevně a velikostně odlišený font pro nadpisy, odkazy, odrážky a
běžný text.) a v tomto významu nelze na otázku odpovědět.
- 12. Děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí.
- Díky za podnětné otázky a hezký den.